ჰეგელის კონგრესი 2024

ჰეგელის კონგრესის ისტორია

გერმანულ კლასიკურ ფილოსოფიას და განსაკუთრებით, როგორც მას უწოდებენ, მის მწვერვალს გ.ვ.ფ. ჰეგელის ფილოსოფიას ფუნდამენტური მნიშვნელობა აქვს საერთოდ ფილოსოფიური აზროვნებისთვის და სოციალური და სამართლებრივი სისტემების ანალიზისათვის, რომელიც ჰეგელიანური პარადიგმის კვალდაკვალ განვითარდა სოციალურ თეორიებში. ჰეგელის ფილოსოფია მოიცავს როგორც სახელმწიფო სისტემების, ისე ისტორიის იმანენტური გაგებისთვის საჭირო გაგების ფართო ველს. მისი ფილოსოფიის დიაპაზონი ვრცელდება ისეთ თემებზე, როგორებიცაა სუბიექტის ანალიზი, ადამიანის სინამდვილეში ანუ ობიექტურობაში მყოფობის, რელიგიის, ხელოვნებისა და ზოგადად კულტურის ფილოსოფიური განხილვა. ამ თვალსაზრისით, შეიძლება ითქვას, რომ ჰეგელის ფილოსოფიური სისტემა გარკვეული თვალსაზრისით კულტურის მეცნიერების და სოციოლოგიის, სოციალური სისტემების შესწავლის მეთოდოლოგიურ გზასაც გვთავაზობს.

ძალზე საყურადღებოა ჰეგელის ლოგიკის მეცნიერება და ფილოსოფიურ მეცენიერებათა ენციკლოპედია. ტრადიციული, ფორმალური ლოგიკისგან განსხვავებით, მისი ე.წ. სპეკულატიური ლოგიკა უპირველესად შეეხება ორ უმნიშვნელოვანეს ფენომენს - ესაა ადამიანის როგორც ასეთის სამგანზომილებიანი (ყოფნა, ქმნადობა, ცნება) ანალიზი და თავისუფლების განხორციელების პირობები. ჰეგელის კვლევას არა მხოლოდ ისტორიული, არამედ სისტემური ხასიათი აქვს და საფუძვლად უდევს თანამედრვოე სოციალურ-თეორიულ, კულტურულ-მეცნიერულ კვლევებს.

ჰეგელის ფილოსოფიის და მისი რეცეფციის ისტორიის მნიშვნელობიდან გამომდინარე, 1956 წელს ჩატარდა ჰეგელის პირველი კონგრესი ჰეგელის საერთაშორისო საზოგადოების მიერ. ჰეგელის საერთაშორისო საზოგადოება ყოველ ორ წელიწადში ერთხელ მართავს „ჰეგელის საერთაშორისო კონფერენციას“, რომლის მასალებიც ქვეყნდება ჰეგელის წელიწდეულში (Hegel-Jahrbuch).

საქართველო არის პირველი სახელმწიფო, - თუ არ ჩავთვლით საბჭოთა კავშირში მოსკოვში ჩატარებულ ჰეგელის კონგრესს - სადაც საბჭოთა კავშირის დაშლის და დამოუკიდებლობის მოპოვების შემდეგ ტარდება ეს დიდი ფორუმი აღმოსავლეთ ევროპაში.

ამ დრომდე გამართული კონფერენციები:
ომერი წელი ადგილი თემა
I 1956 ნიურნბერგი -
II 1958 ფრანკფურტი -
III 1960 ვენა -
IV 1962 ჟენევა ლოგიკა
V 1964 სალცბურგი ესთეტიკა
VI 1966 პრაღა სამართლის ფილოსოფია
VII 1969 პარიზი ისტორიის ფილოსოფია
VIII 1970 ბერლინი ჰეგელის მეორასე დაბადების დღე
IX 1972 ანტვერპენი ცენტრალური თემის გარეშე
X 1974 მოსკოვი დიალექტიკა
XI 1976 ლისაბონი იდეა და მატერია
XII 1977 სალცბურგი პრაქსისი
XIII 1979 ბელგრადი იდენტობა - განსხვავება - წინააღმდეგობა
XIV 1982 ათენი მსოფლიო სული
XV 1984 როტერდამი მოთხოვნილებათა სისტემა
XVI 1986 ციურიხი მორალურობა და ზნეობრიობა
XVII 1988 ბერლინი ბუნება და სული
XVIII 1990 ვროცლავი ჰეგელი რეცეფციის ისტორიის თვალსაზრისით
XIX 1992 ნიურნბერგი სამართალი/უფლება და სახელმწიფო
XX 1994 ბუდაპეშტი გონება ისტორიაში?
XXI 1996 სან სებასტიან/ დონოსტია ფილოსოფიის ისტორია
XXII 1998 უტრეხტი ესტეტიკა
XXIII 2000 ზაგრები სულის ფენომენოლოგია
XXIV 2002 იენა ცოდნა და რწმენა
XXV 2004 ტულუზი ცხოვრება აზროვნება
XXVI 2006 პოზნანი ჰეგელის პოლიტიკური ფილოსოფია?
XXVII 2008 ლუვენი სული?
XXVIII 2010 სარაევო ჰეგელი და მოდერნი
XXIX 2012 ისტანბული ჰეგელი ჰეგელის წინააღმდეგ
XXX 2014 ვენა ჰეგელის პასუხი კანტს
XXXI 2016 ბოხუმი შეიცან თავი შენი - ანთროპოლოგიური პერსპექტივა
XXXII 2018 ტამპერე ჰეგელის ენციკლოპედიური სისტემა და მისი მემკვიდრეობა
XXXIIII 2020/21 ვარშავა ჰეგელი და თავისუფლება
XXXIV 2022 ზადარი ხელოვნების სული და კულტურა